Wspieranie procesu uczenia – odkryj swoje zdolności

Autorki projektu: Aleksandra Narowska – Bryła, Gerta Fijołek.           

Cel ogólny projektu:  stworzenie programu wsparcia uczniów w procesie uczenia się poprzez rozpoznanie indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów (zdolności, mocnych stron, preferencji, stylów uczenia się) oraz czynników motywacyjno-emocjonalnych wpływających na poziom osiągnięć szkolnych.

Cele szczegółowe:

  • zaspokojenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia,
  • wspieranie potencjału rozwojowego ucznia i stwarzanie warunków do jego pełnego i aktywnego uczestnictwa w procesie edukacji,
  • wspieranie procesu indywidualizacji nauczania związanej ściśle z różnorodnością uczniów i potrzebami edukacyjnymi każdego z nich, wynikającymi z etapu rozwojowego, na jakim dany uczeń się znajduje, jego potencjału, możliwości, doświadczanych trudności i specyfiki (właściwości psychofizyczne i preferencje),
  • włączenie oddziaływań interwencyjnych, rozwojowych i wspomagających,
  • diagnoza uczniów w celu uwzględnienia różnic indywidualnych:
  • diagnoza czynników emocjonalno-motywacyjnych wpływających na poziom osiągnięć szkolnych,
  • diagnoza indywidualna stylu poznawczego związanego z kontrolą, jaką jednostka sprawuje nad przebiegiem własnych czynności poznawczych (styl poznawczy jako ważny czynnik decydujący o stopniu wykorzystania posiadanych możliwości intelektualnych oraz jego związek z ocenami szkolnymi),
  • diagnoza stylów uczenia się oraz inteligencji wielorakich.

Grupa docelowa: uczniowie, kadra pedagogiczna, nauczyciele.

Z perspektywy pomocy psychologiczno – pedagogicznej:

Indywidualizacja nauczania związana jest ściśle z różnorodnością uczniów i potrzebami edukacyjnymi każdego z nich, wynikającymi z etapu rozwojowego, na jakim się dany uczeń znajduje, jego potencjału, możliwości, trudności i specyfiki (właściwości psychofizyczne i preferencje).

Istota zasady indywidualizacji nauczania polega na uwzględnieniu przez nauczyciela różnic indywidualnych(RI) między uczniami. Różnice te można ująć w następujące grupy:

  • zasób wiedzy, umiejętności, doświadczenia
  • przebieg procesów poznawczych,
  • motywacja do uczenia się,
  • różnorodność zainteresowań,
  • funkcjonowanie społeczno-emocjonalne,
  • warunki środowiskowe.

Cele edukacji a indywidualizacja (wspieranie rozwoju dziecka):

  • wyrównywanie szans edukacyjnych,
  • rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych
    i edukacyjnych,
  • rozwijanie zainteresowań, predyspozycji,
  • rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych,
  • zwiększenie indywidualnych możliwości dziecka,
  • budowanie pozytywnego stosunku do nauki,
  • zachęcanie uczniów do wysiłku w procesie nauczania, samodzielnego myślenia.