Autorki projektu: Aleksandra Narowska – Bryła, Gerta Fijołek.
Cel ogólny projektu: stworzenie programu wsparcia uczniów w procesie uczenia się poprzez rozpoznanie indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów (zdolności, mocnych stron, preferencji, stylów uczenia się) oraz czynników motywacyjno-emocjonalnych wpływających na poziom osiągnięć szkolnych.
Cele szczegółowe:
- zaspokojenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia,
- wspieranie potencjału rozwojowego ucznia i stwarzanie warunków do jego pełnego i aktywnego uczestnictwa w procesie edukacji,
- wspieranie procesu indywidualizacji nauczania związanej ściśle z różnorodnością uczniów i potrzebami edukacyjnymi każdego z nich, wynikającymi z etapu rozwojowego, na jakim dany uczeń się znajduje, jego potencjału, możliwości, doświadczanych trudności i specyfiki (właściwości psychofizyczne i preferencje),
- włączenie oddziaływań interwencyjnych, rozwojowych i wspomagających,
- diagnoza uczniów w celu uwzględnienia różnic indywidualnych:
- diagnoza czynników emocjonalno-motywacyjnych wpływających na poziom osiągnięć szkolnych,
- diagnoza indywidualna stylu poznawczego związanego z kontrolą, jaką jednostka sprawuje nad przebiegiem własnych czynności poznawczych (styl poznawczy jako ważny czynnik decydujący o stopniu wykorzystania posiadanych możliwości intelektualnych oraz jego związek z ocenami szkolnymi),
- diagnoza stylów uczenia się oraz inteligencji wielorakich.
Grupa docelowa: uczniowie, kadra pedagogiczna, nauczyciele.
Z perspektywy pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
Indywidualizacja nauczania związana jest ściśle z różnorodnością uczniów i potrzebami edukacyjnymi każdego z nich, wynikającymi z etapu rozwojowego, na jakim się dany uczeń znajduje, jego potencjału, możliwości, trudności i specyfiki (właściwości psychofizyczne i preferencje).
Istota zasady indywidualizacji nauczania polega na uwzględnieniu przez nauczyciela różnic indywidualnych(RI) między uczniami. Różnice te można ująć w następujące grupy:
- zasób wiedzy, umiejętności, doświadczenia
- przebieg procesów poznawczych,
- motywacja do uczenia się,
- różnorodność zainteresowań,
- funkcjonowanie społeczno-emocjonalne,
- warunki środowiskowe.
Cele edukacji a indywidualizacja (wspieranie rozwoju dziecka):
- wyrównywanie szans edukacyjnych,
- rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych, - rozwijanie zainteresowań, predyspozycji,
- rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych,
- zwiększenie indywidualnych możliwości dziecka,
- budowanie pozytywnego stosunku do nauki,
- zachęcanie uczniów do wysiłku w procesie nauczania, samodzielnego myślenia.